mandag 18. april 2011

To nye prosjekter

Vi har de siste ukene jobbet med to nye photostoryprosjekter med henholdsvis 4- og femåringene.
4- åringene har vært på tur i nærområdet og tatt egne bilder. De bestemte selv hvor de ville gå og hva de ville ta bilde av. Barna har ikke tatt noe særlig bilder på egenhånd før, men de lærte fort å skru av og på kamera og å bruke zoomknappen. Det hendte at det kom noen fingre med, men ellers var de støe på hånden og gode til å sikte. Vi snakket om at vi skulle bruke bildene de tok til å lage en historie, men brukte ikke tiden underveis til å snakke noe om hva historien skulle handle om. I barnehagen overførte vi bildene og barna fikk velge hvilke bilder de ville ha med. Historien ble til underveis mens vi så på de forskjellige bildene. Barna fikk på headset og fortalte til bildene. Alle ville snakke og alle bidro til historien. Det virket som om barna syntes det var gøy at bildene var fra kjente og kjære ting i nærmiljøet. Det var mye snakk underveis om hva det var tatt bilde av, hvem som hadde tatt bildet og hva vi hadde gjort på turen.





5-åringene har også vært på tur i nærmiljøet. De snakket om at de skulle ta bilder på turen og lage en historie til dem. Barna kunne ta bilder av det de ville, men trengte oppmuntring av den voksne for å ta bilder (det var mer interessant å bare leke). Barna begynte etterhvert å bygge opp et miljø med naturmaterialer. De fant ut at de trengte dyr som kunne være i miljøene. Barna løp inn i barnehagen og kom tilbake med en løve og en tiger. Disse ble lagt i miljøene og barna diktet en historie om dem. Barna trengte fremdeles oppmuntring til å ta bildene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar